سلام قولا من رب رحیم

این وعده خداست بر بهشتیان: سلامی از جانب پروردگار مهربان

سلام قولا من رب رحیم

این وعده خداست بر بهشتیان: سلامی از جانب پروردگار مهربان

درباره رفتارهای تلخ یک مدیر!

بسم الله الرحمن الرحیم

درباره رفتارهای تلخ یک مدیر!

در هر جمعی یک نفر به عنوان مسئول یا مدیر وجود دارد! مدیر در حقیقت یک هماهنگ کننده و تصمیم گیرنده نهایی در آن جمع است که اگر سایر اعضاء گروه به تصمیماتی که مدیر اتخاذ کرده وقعی ننهند و اطاعت پذیری نداشته باشند؛ شالوده آن جمع از هم خواهد پاشید و همه گروه متضرر خواهند شد!
پس در هر جمعی که هستیم می بایست به تصمیمات مدیر یا مسئول جمع عمل کنیم؛ هرچند آن را مفید یا موثر ندانیم!  زیرا تحت نظم و نظام بودن قطعا بهتر از بی نظم و نظام بودن است و نظم و نظام هم در سایه مدیریت و رهبری بوجود می آید.

-------------------

با توجه به صحبتهایی که کردیم بنظرم اقتدار گرایی لازمه رهبری و مدیریت جمع است! 
یک مدیر و  رهبر یک جمع، باید مقتدرانه تصمیمات خود را اجرا کند و در مقابل کسانی که تصمیمات نهایی او را مخدوش می کنند باید بایستد!
البته طبق آموزه های اسلام؛ مدارا کردن و نرمش نشان دادن مدیر  در رهبری یک جمع بهترین شیوه است(که قبلا در این وبلاگ با عنوان رفاقت در مدیریت باهم صحبت کردیم!)

در واقع بهترین روش برای اقتدار یک مدیر؛ استفاده از روش رفیق شدن با سایر اعضاء گروه  است تا اقتدار؛ در سایه پذیرش توام با تفاهم و دوستی سایر اعضاء شکل گیرد اما اگر این شیوه جواب نداد چاره ای جز استفاده از شدت عمل نیست!

مولا علی علیه السلام در نامه 46 نهج البلاغه می فرمایند:

شدت و سخت گیری را با کمی نرمش درهم آمیز! در آنجا که مدارا کردن بهتر است مدارا کن! اما آنجایی که جز با شدت عمل کار به پیش نمی رود؛ شدت عمل را به کار بند!

------------------

وقتی صحبت از شدت عمل می شود بعضی تفسیر به خشونت می کنند و آن را مذمت می کنند!
زمانی یک مسئول فردی را به دلیل بی مبالاتی هایش در کار؛ تنبیه کرده بود! بعضی افراد او را به ظلم و خشونت متهم می کردند و برخی نیز برای بخشش فرد خاطی؛ پا پیش گذاشتند اما آن مسئول گفت:
اگر من نتوانم یک فردی را که با زبان خوش نتوانستم اصلاحش کنم  با زبان ناخوش سرعقل بیاورم دیگر نخواهم توانست در این مجموعه مدیر باشم! من هم آدم خشنی نیستم ولی گاهی اوقات چاره ای جز شدت عمل نیست!

-----------------

شدت عمل؛ داروی تلخی ست که باید در زمان لازم آنرا خورد!
 وقتی نظم و نظام یک جمع از هم پاشیده می شود و روش های مسالمت آمیز و محبت آمیز هم جواب نمی دهد چاره ای جز برخورد نیست!( هر چند که هم برای مدیر و هم فرد خاطی؛ این مسئله تلخ است!)


نظرات 1 + ارسال نظر
فرهاد سیمین شنبه 10 دی‌ماه سال 1390 ساعت 02:50 ب.ظ http://siminfar.persianblog.ir

سلام علی من یقول السلام
الشدة، ماالشدة، وما ادراک ماالشدة
الشدة هی التی خیر فی مکانهی و اولی فی ید من هو آذن له الله و فی کلامه رضوان الله
صدق "من"

سلام
ال پلیز ال ریپت!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد