سلام قولا من رب رحیم

این وعده خداست بر بهشتیان: سلامی از جانب پروردگار مهربان

سلام قولا من رب رحیم

این وعده خداست بر بهشتیان: سلامی از جانب پروردگار مهربان

اندر فضیلت پیاز عکه در مکه!

می گویند شخصی مقدار زیادی پیاز در عکه(عکای کنونی) خرید به آن خیال که در مکه پیاز کم است و می تواند آن را به قیمت خوبی بفروشد! وقتی به مکه رسید مشاهده کرد خریداران کمی برای آن وجود دارد و پیازها هر روز خراب و خرابتر می شوند!

 

به همین دلیل پیش ابوهریره که به فرمان معاویه حاکم مکه بود رفت و از او کمک خواست. ابوهریره به او گفت : روز جمعه پیازها رابه نزدیکی مکان برقراری نماز جمعه بیاور ! من خودم تمهیدی اندیشیده ام تا آنها را به قیمت خوبی بفروشی!

 

روز جمعه جناب ابوهریره بر منبر رفت و گفت: از پیامبر اسلام شنیدم : هرکس پیاز عکه را در مکه بخورد؛ بهشت بر او واجب می شود!!( اگر زمان ما بود می گفت: پیاز عکه را کنار دکه بخورد!! چون سجع آن حفظ می شود!)

 

خلاصه خلق اله ریختند و پیاز عکه را در مکه به قیمت خوبی خریدند و خوردند تا وجبت له الجنه(وجوب بهشت) را پاداش گیرند!

ابوهریره هم بخیالش خوشحال؛ که چه کار خوبی کرده است و با یک حدیث ساختگی و مندرآوردی(!)؛ گرفتاری مسلمانی را برطرف کرده است!

 

------------------

 

یکی می گفت: یکی از ترفندهایی که عده ای در مساجد  به کار می زنند تا مردم را ترغیب به کار خیر کنند این است که چند نفر وسط مسجد بلند می شوند و ادعا می کنند: من پنج میلیون تومان برای فلان کار خیر کمک می کنم!

 

با این کار سایر افراد هم جوگیر می شوند(!!) و مبلغ زیادتری کمک می کنند(!) درحالیکه افرادی که اول بلند شدند هیچ کمکی نمی کنند! بلکه ادعای دروغی را مطرح می کنند تا دیگران انگیزه برای کمک کردن پیدا کنند!

 

------------

 

گاهی وقتها؛نیت کاملا مقدس است( مانند کمک کردن به برادر دینی-داستان اول- ترغیب کردن مردم به انجام کار خیر- داستان دوم-)

اما شیوه و روشی که به کار گرفته می شود تا به این اهداف برسند غیر اسلامی ست یعنی استفاده از فریب و دروغ!!

واضح است که در کل؛ کاری غیر اخلاقی ست!

 

------------

شکی نیست که دفاع از نظام اسلامی و تقویت آن از تکالیف شرعی ست و هدف بسیار مقدسی ست . اما نه  به آن قیمت که خدای ناکرده وعده های غیر ممکن بدهیم و امیدواریهای کاذب ایجاد کنیم !

جدای آنکه این کارها نقض غرض است روش پرهیزکارانه هم نیست!