سلام قولا من رب رحیم

این وعده خداست بر بهشتیان: سلامی از جانب پروردگار مهربان

سلام قولا من رب رحیم

این وعده خداست بر بهشتیان: سلامی از جانب پروردگار مهربان

اگر بی نظم هستید؛ بخوانید!


اگر بی نظم هستید؛ بخوانید!

1-  شب است و مشغول خواندن رمانی هستید! رفتار قهرمان داستان آبکی ست! حوصله تان سر می رود و کتاب را کنار تخت می اندازید و بسراغ کتاب دیگری می روید! این روند ادامه می یابد. بعد از یک هفته؛ تلنباری از کتب مختلف کنار تختخواب شماست!
2-  روز اولی ست که ماشین خریده اید. همان روز اول به جدول می مالید! اعصابتان خرد می شود. کسی به شما اینگونه دلداری می دهد که طوری نیست و چه بسا این تورفتگی؛ برای چشم زخم خوب است!! بیخیال صافکاری ماشین می شوید. چند ماه می گذرد و تجارب شما در رانندگی بیشتر می شود. البته تورفتگی های ماشین هم بیشتر شده! دیگر محال است ماشین شما چشم زخم بخورد!!
3-  در دفتر کارتان هستید. به فلان دفتر همیشه نیاز دارید و باید همیشه دم دستتان باشد. روز بعد احساس می کند دفتر دیگری هم باید دم دست باشد. خلاصه بعد از چند روز؛ همه دفاتر روی میز شماست!
اینها تجارب زندگی شخصی بنده بود! البته بی نظمی ممکن است در زندگی شما شکل دیگری داشته باشد! وشاید شما بی نظم نباشید.
//////////////
شاید درباره تئوری پنجره شکسته چیزهایی خوانده باشیم. می گویند در دهه هشتاد ، مجرمان در آمریکا؛ پنجره ها را از روی عصبانیت می شکستند. پلیس متوجه شد اگر شیشه پنجره ای شکسته باقی بماند ؛در روزهای بعد افراد مجرم بیشتری ترغیب می شوند تا شیشه ها را بشکنند. لذا صاحبخانه ها را مجبور می کرد همان شیشه اولی را سریع نو کنند.بعدها این نظریه شد و گفتند که بی توجهی به جرایم کوچک؛ آسیبهای بزرگتری را در آینده خواهد داشت! حتی بعضی این نظریه را از حیطه جرمشناسی به سایر علوم انسانی تعمیم دادند.
در زندگی معمولی هم اینگونه است! می توانید تجربه کنید! مثلا اگر زباله ای داخل ماشین افتاد آن را برندارید! یا اگر آیکنی روی کامپیوتر شما اضافی ست آن را حذف نکنید! یا اگر به برنامه ای در موبایل نیاز ندارید آنرا از نصب خارج نسازید. در آنصورت کم کم بینظمی در زندگی تئوریزه میشود! و کاملا نیز منطقی و مستدل جلوه میکند! در آنصورت مشاهده خواهیم کرد که در اتوبان هیچ کس در لاین خود نیست و ابدا نیز احساس بدی ندارد!
مگر انکه همان شیشه شکسته اولی را نو کنیم! یعنی: من#بین_خطوط_می رانم
باید این مفهوم را تارسیدن به  نظمی درست در زندگی فردی و اجتماعی تعمیم دهیم.
@hassansanei

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد