سلام قولا من رب رحیم

این وعده خداست بر بهشتیان: سلامی از جانب پروردگار مهربان

سلام قولا من رب رحیم

این وعده خداست بر بهشتیان: سلامی از جانب پروردگار مهربان

نظری پیرامون اخراجیها 3

در ابتدا عرض کنم در زمانی نه چندان دور در سینمای جوان فیلمهای کوتاه تا حدودی موفق را کار کرده ام. این را گفتم نه از این باب که ادعای فیلمسازی یا منتقدی داشته باشم بلکه بدانید با مقوله فیلمسازی آشنا هستم!

1-     اخراجیها 3 مانند دو قسمت قبلی آن طنز کلامی است و نه طنز موقعیتهای بصری. در واقع فیلم برای ایجاد خنده متکی بر دیالوگهای هنرپیشه ها و تکه کلام  آنهاست. در صورتی که انتظار می رفت در قسمت سوم از این مجموعه فیلم ؛ متکی به رویدادهایی باشد که موقعیت کمیک ایجاد می کند. از قضا چنین رویدادهایی هم وجود داشت که متاسفانه به آن پرداخت نشده بود.(مثل مواجه دو کاندیدا که منجر به مناظره شد- سکانس کش رفتن آلبومهای یک نامزد و یا اول فیلم که حاجی افتخار معبر بازکنی را به خود منتسب می کردو ... که سطحی و گذرا نمایش داده می شد).

طنزهای خارجی عموما موقعیتهای کمدی دیداری جالبی را خلق می کنند لیکن طنزهای وطنی مثل سریالهای طنز شبانه تلویزیون را می توان با پر رنگ کردن افکتهایش در رادیو هم پخش کرد!

2-     از آنجا که کارگردان محترم از تیپ آدمهای مذهبی است انتظار نمی رفت که روضه خوانی توام با ترانه خوانی آنهم توسط بچه های جبهه و جنگ اجرا کند. شاید  درفرهنگ جبهه چنین موقعیتهای طنزی توسط رزمندگان دیده باشیم(شوخی با روضه خوانی) اما در سالن سینما که افراد در سنین مختلف و تیپ و سلیقه مختلف  نشسته انداینگونه سکانسها منجر به مسخره کردن دین و آداب و رسوم اعتقادی می شود!

3-     حرف اخراجیها 3 همان حرفهای کارگردان فیلم در تلویزیون بود. احساس خوبی داشتم از این نظر که می دیدم حرفش را نخورده است! هرچند با همه دیدگاه ایشان موافق نیستم!

4-     در بعضی از سایتهای خبری دیدم جنجالی بپا شده است و قشون کشی سیاسی برای یک فیلم درست شده وحتی موضوع را تا انتخابات ریاست جمهوری هم برده اند و معرکه نبردی برای این فیلم با فیلم دیگری ایجاد شده است. بنظرم چنین کاری درست نیست. لطفا دیدن یا ندیدن این فیلم یا هر فیلم دیگری را سیاسی نکنید!

5-     دیده ام «از ما بهتران» را که وقتی اقبال مردم به موضوعی  را ببینند و ان موضوع باب طبع آنها نباشد توهین آمیز می گویند«خلایق هر چه لایق!» و اگر مردم به آنچه آنها می پسندند  اقبال کنند می گویند«مردم بیدار شده اند! ...»

از این دسته آدمها انتظاری بیش از این نیست که به اخراجیها 3  و کارگردان آن و تماشاگران آن توهین کنند. شخصا در جا زدن در چنین سطحی از فیلم طنز را برای کارگردان فیلم نمی پسندم لیکن به ذائقه مردم و حرف کارگردان فیلم احترام می گذارم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد