سلام قولا من رب رحیم

این وعده خداست بر بهشتیان: سلامی از جانب پروردگار مهربان

سلام قولا من رب رحیم

این وعده خداست بر بهشتیان: سلامی از جانب پروردگار مهربان

این کِلک خیال انگیز!

بسم الله الرحمن الرحیم


این کِلک خیال انگیز!





یکی از نعمتهای بزرگ خداوند به انسان؛ قدرت تخیل است. در مورد تخیل؛ حکماء در علم النفس بصورت مبسوط بحث کرده اند!(که اگر علاقمند به اینگونه مباحثات هستید به بحثهای مربوطه در درسهای شرح منظومه مراجعه کنید.)

آنچه که در این مطلب کوتاه می خواهیم بحث کنیم کلیت این مسئله است! یعنی حکمت و جود تخیل در انسان!


انسان قادر است  صورتهایی را که در بیرون می بیند با معانی کلی  که در ذهنش دارد ترکیب کند  و یک صورت و شکل جدید را خلق نماید!

به عنوان مثال ما یک صورت کلی از انسان را در ذهن همیشه داریم (که مثلا چشم و گوش و ... دارد) . از طرف دیگر مفهوم کلی ترس را نیز در ذهن داریم. انگاه این صورت را با این معنا ترکیب می کنیم و صورت جدیدی مثل دیو را بوجود می آوریم! 

دیو؛ در حقیقت صورت انسانی دارد اما از نوع ترسناکش!(یعنی چشمهای از حدقه بیرون امده و گوش بلند و ....)

آیا وجود چنین قدرتی در انسان به حال او مفید است؟!


اکثر کاراکترهای فانتزی در فیلمهای هالیوودی و یا کلا دنیای انیمیشن محصول قدرت تخیل انسان است! آنچنان هم این تخیل ها حساب شده به ما عرضه می شوند که انگار هرگز نخواهیم پذیرفت که:

یک آدم چوبی به نام پینوکیو وجود خارجی ندارد! یا پارک ژوراسیکی وجود ندارد؛چه برسد به دایناسور!  آدم فضایی؛ اصلا نیست تا بخواهد حمله کند! گودزیلا دیگر چه صیغه ایست؟و .....


دلیل آن هم اینست که آنقدر خوراک تصویری از این قماش دیده ایم که گویی باورمان شده که بالاخره چیزکی هست!!(همه اش که دروغ نیست!)

از نیت سازندگان آن هم بگذریم که بنظرم در پشت هدف تجارت و پولسازی؛ ارضاء حس برتری طلبی انسان غربی نهفته است که این تصور را برایش بوجود آورد که بر همه کس و همه چیز با هر قدرتی؛ غالب خواهد شد!

این که گفتیم نیمه خالی لیوان بود!

نیمه پر این لیوان  هم وجود دارد!  انسان با استفاده از همین قوه تخیل توانسته فکر پرواز مثل پرندگان را از خیال تا واقعیت ببرد و اکثر اختراعات و ابداعات بشری محصول چنین قدرت خدادادی ست!


---------------------


قرآن کریم به ذکر عجایبی از گذشتگان می پردازد که نشان می دهد انسان در گذشته نیز توانایی هایی داشته که بنظرم هرچند از جنس تکنولوژی زمان ما نیست اما نشانه از قدرت و توانایی باطنی آدمهای آن روزگار است!

در واقع مخیلات انسان توسط قدرت روحی ناشی از تمسک به قدرت بی انتهای الهی محقق می شده که نمونه آن ذوالقرنین است که قرآن کریم به اجمال در باره آن سخن گفته!

این نشاندهنده آن است که آفریدگار هستی قدرت تخیل را به انسان عطا کرده تا بااستفاده از قدرت روحی یا بکارگیری ابزارهای موجود درعالم طبیعت ؛مخیلاتش را در دنیای خارج محقق کند!


--------------


در دنیای نوشتن هم تخیل نقش مهمی دارد! هر نوشته که آمیزه ای از واقعیت و خیال باشد؛ هنر در آن وجود دارد!

 نوشتن واقعیتِ صِرف؛ زیبا نیست!(مثل گزارش یک افسر پلیس که فقط جنبه نو بودن خبری آن می تواند آن را جذاب کند) 

خیال محض هم جذاب نیست!(یک رویایی ست که بعد از بیداری ناگهان هیچ می شود!) 

بلکه ترکیب خیال با واقعیت می تواند خیال انگیز و زیبا جلوه کند!


حتی فیلمهای مستند نیز اگر واقعیت را خیال انگیز بیان  نکنند؛ جذاب نخواهند بود! 

روایت فتح را بخاطر آورید! دوربین بر شانه فردی ست که بطور عادی فیلم میگیرد! اما بر روی میز تدوین توسط سید مرتضی عزیز؛ خیال انگیز چینش می شوند و با قلم فوق العاده و صدای دلنشین آن شهید بزرگوار؛ فیلم مستند جان میگیرد و روح بر کالبدش می دمد!

در حالیکه ما بارها فیلم خانوادگی گرفته ایم و وقتی آن را مشاهده میکنیم تنها خاطراتی برایمان زنده می شود ولی بندرت جذابیت بصری دارد!(زیرا خیال انگیز نیست!)

سینما هنری ست که می تواند خیال انگیز واقعیتها را بیان کند و تاثیرش به تعبیر«آقا»؛ چندین برابر مثلا منبر رفتن یک روحانی ست!(متاسفانه بخش مذهبی ما نمایندگان زیادی در این هنر ندارد!!)


------------------------


هر کو نکند فهمی زین کلک خیال انگیز!......


نظرات 1 + ارسال نظر
فرهادسیمین جمعه 5 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 11:19 ب.ظ http://deldaar.ir

سلام
نمی دونم چرا این پست آخرو که رفتم، همه به این فکر افتادن که نویسنده ی اون نفهمیده 36 میلیون جمعیت کل ایرانه نه فقط خرمشهر.
فکر کنم این بخاطر انقباظ خیال دوستان ماست

سلام
فکر کنم حق با شماست!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد