سلام قولا من رب رحیم

این وعده خداست بر بهشتیان: سلامی از جانب پروردگار مهربان

سلام قولا من رب رحیم

این وعده خداست بر بهشتیان: سلامی از جانب پروردگار مهربان

«ان شاء الله» یعنی معلوم نیست!! یعنی مطمئن نیستم!!

بسم الله الرحمن الرحیم 


«ان شاء الله» یعنی معلوم نیست!! یعنی مطمئن نیستم!! 

 

یکی می گفت :
برای جراحی پیش دکتر رفتم. از او پرسیدم: خب آقای دکتر! آیا بعد از جراحی؛ سلامتی کامل را بدست می آورم؟!
دکتر گفت: ایشالا!(ان شاء الله خودمون!)


گفتم: آقای دکتر! من اینقدر پول به شما ندادم که ایشالا تحویل من بدید!! من پول دادم که کارم به ایشالا نکشد و حتما خوب بشم!! 


--------------------- 

چیزی بین مارسم شده؛ کاری را که معلوم نیست انجام بدهیم و یا از انجام دادن آن توسط دیگران مطمئن نیستیم به پیوستش می گوییم : ان شاء الله! 


(یواشکی داخل پرانتز بگم که در همین راستا(!!) سیاستمداران زیاد از این کلمه استفاده می کنند مثلا میگن: ان شاء الله اوضاع ارز بزودی بهتر میشه!!) 

بنابر این همیشه برای ما یک سوء تفاهمی ایجاد شده که با شنیدن کلمه ان شاءالله، برایمان  دلواپسی  ایجاد می شود!!(مثل داستانی که اول نقل کردیم!) 
 

زیرا فکر می کنیم «ان شاء الله» یعنی عدم اطمینان خاطر و عدم قطعیت!
 

علتش آن است که فکر میکنیم که یکسری از کارهاست که بدست خودمان حتما صورت خواهد گرفت و ان شاء الله نمی خواهد ولی یکسری کارهاست که معطل خداییم(!!) و معلوم نیست او انجام دهد!!(متاسفانه این شرک عملی ست!) 

کاربرد ناصحیح تر «ان شاء الله» برای مواردی ست که نمی خواهیم کاری را انجام دهیم ولی« ان شاء الله» را می گوییم تا طرف مقابل را خام کنیم !! 


--------------------------------------- 


می گویند به پیش پیامبر بزرگوار اسلام آمدند و سوالاتی را از ایشان پرسیدند.
 

ایشان فرمود: فردا به شما پاسخ این سوالات را خواهم گفت.(زیرا باید در این زمینه وحی نازل می شد!)
پیامبر بزرگوار اسلام با اینکه ذکر طیبه «ان شاء الله»  را همیشه قبل از هر وعده ای که می داد و عمل می کرد؛ بکار میبرد ولی اینبار بکار نبرد یعنی نگفت: ان شاء الله فردا جواب را می گویم و فقط گفت: فردا جواب را می گویم!
 

می گویند چهل روز از طرف خدا وحی بر پیامبر نازل نشد  واین برای پیامبر از سخت ترین دوران عمر بود!
 

گویی خداوند متعال با این کار می خواست به رسول رحمتش یادآوری کندکه: همیشه و همواره برای کارهایی که در آینده انجام خواهد داد باید لفظ «ان شاء الله» را هم بکار برد! 


اولین آیه نازل شده نیز در این باره بود: 


ولاتقولن لشی انی فاعل ذلک غدا – الا ان یشاء الله   کهف 23 و 24
یعنی هرگز درباره چیزی مگو که فردا انجام می دهم مگر این که بگویی: ان شاء الله یعنی اگر خدا بخواهد! 


---------------------- 


«فردا سر کار می روم!»«فردا میرویم پارک!»«فردا با فلان آدم قرار ملاقات دارم»
 

هیچ وقت ما ان شاء الله را برای اینکارها که گفتم؛ نمی گوییم! 


ولی در عوض می گوییم:
ایشالا حقوقم بهتر میشه! ایشالا یه کار خوب پیدا میکنم! ایشالا از امتحان فردا نمره پاسی را بگیرم! فلانی سرطان داره؛ ایشالا خدا شفاش بده!!
 

در واقع تمام مواردی که گفتم اطمینان خاطر نداریم و در عوض تردید و دلشوره داریم!! بنابر این میگوییم : ان شاء الله!
 

در حالیکه بقول قرآن کریم :
قل کل من عند الله - نساء 78- بگو همه امورات بدست خداست! 


البته ان شاءالله واقعی در قلب انسان مومن است حتی اگر بر زبان او جاری نشود و اگر جاری شد نیکویی پس از نیکویی دیگر است!

نظرات 6 + ارسال نظر
فرهاد سیمین شنبه 8 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 09:34 ق.ظ http://siminfar.persianblog.ir

سلام
ان شاء الله خدا مارو بیامرزد
راستی
آیه64 سوره مریم
هم در اینباره نازل شد(شان نزول)
وَ ما نَتَنَزَّلُ إِلاّ بِأَمْرِ رَبِّکَ لَهُ ما بَیْنَ أَیْدِینا وَ ما خَلْفَنا وَ ما بَیْنَ ذلِکَ وَ ما کانَ رَبُّکَ نَسِیّاً

سلام
ان شاء الله خدا مارو بیامرزد-


در مورد این آیه مطمئنید؟! راستش من نشنیدم.

سید علی شنبه 8 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 02:42 ب.ظ

جزاکم الله خیرا

هادی قمی شنبه 8 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 05:14 ب.ظ http://www.aghloaghel.parsiblog.com

احسنتم
بارک الله.

وبگذر شنبه 8 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 05:16 ب.ظ

سلام خیلی ناراحت شدم دیدم وبلاگ درست کردید. به هر حال امیدوارم بهتر بشید

فرهاد سیمین دوشنبه 10 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 07:31 ب.ظ http://siminfar.persianblog.ir

سلام
این آیه اخیرا نازل شده!

جبرییل که خدمت صاحب رسالت رسید، حضرت به او فرمود: برادر چرا تاخیر در امر ارسال وحی نمودی؟ و جبرییل در جواب این آیه را به او وحی نمود

سلام
پسر من جدی پرسیدم!
شوخی و جدی خوب قاطی پاتی می کنی ها!!

فرهاد سیمین سه‌شنبه 11 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 10:41 ب.ظ http://siminfar.persianblog.ir

سلام
پاراگراف دوم جدی بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد