سلام قولا من رب رحیم

این وعده خداست بر بهشتیان: سلامی از جانب پروردگار مهربان

سلام قولا من رب رحیم

این وعده خداست بر بهشتیان: سلامی از جانب پروردگار مهربان

ای کاش اقیانوسی به عمق یک سانت بودم!!

بسم الله الرحمن الرحیم

ای کاش اقیانوسی به عمق یک سانت بودم!!

شوقی برای دانستن و فهمیدن چیزهای مختلف از زمان کودکی تا اکنون مرا رها نکرده است!
در زندگی بدنبال تجربه های مختلفی رفته ام و همیشه چیزهای مختلفی را دوست داشتم و برای فهمیدن آن به مطالعه و یا کنکاش درباره آن پرداخته ام!

همیشه این نکته هم در ذهنم بوده که مثلا برای دیگران گفته اند که فلانی آدم بی ارزشی ست چرا که اقیانوسی ست از علم.  اما اقیانوسی به عمق یک سانتیمتر!(کنایه از اینکه چیزهای زیادی می داند ولی عمیق نیست! یادم هست کسی در همین وبلاگ برایم کامنت گذاشته بود که : 


مخت پُر است اما از چرندیات!!!!)


-------------------------

آیا اینکه در زمینه های مختلف چیزهایی بدانیم عیب است؟!
اگر از من بپرسید می گویم: نه!!
جهان هستی سر شار از جلوه هایی برای آموختن و فهمیدن است و گنجایش آدمها برای تجربه کردن هم نهایت ندارد! این وابسته به همت آنهاست و نه فقط استعدادشان!

هر دانش  یا هر هنر و یا هر فن و تکنیک دریچه ای ست که زیباییهای خدا و یا توانمندی بینهایت انسان به عنوان بهترین مخلوق خدا را برایمان بصورت ملموس عیان می کند!

چه خوب است از هنر بدانیم و مثلا از سینما و گرافیک چیزهایی تجربه کرده باشیم!
چه خوب است از پزشکی بدانیم و مثلا کمکهای اولیه و یا تزریقات را تجربه کرده باشیم!
چه خوب است کتب دینی و تفسیری خوانده باشیم و اطلاعات مذهبی خوبی داشته باشیم!
چه خوب است در زمینه های مختلف فناوری اطلاعات؛ دانش کاربردی داشته باشیم!
و....

باز تکرار می کنم وجود آدمی بصورت بالقوه ظرفیت فهمیدن و تجربه کردن بسیار دارد و تحقق آن وابسته به همت اوست!

البته در یک زمینه باید اطلاعات ما سطحی نباشد بلکه عمیق باشد و آن زمینه ای ست که اصطلاحا آن را تخصص مان می نامیم.

پس عیب چیست؟!

آنچه که عیب است آن است که از چیزی کمی بدانیم ولی اظهار نظرهایمان مانند یک آدم متخصص باشد! نوعا در مسائل سیاسی و اجتماعی و اقتصادی نیز اینچنین است یعنی شاید بعضی از وقتها عمق دانش ما به یک سانت هم نرسد اما تصور ما عمق چند کیلومتری باشد!!!

--------------------------

شوق دانستن و لذت فهمیدن در هر که باشد از عطایا و مواهب الهی ست که باید شکرانه آن را بجا آورد!

در جایی می خواندم شهید مطهری جمله ای به این مضمون گفته بود که :

با افزایش سن در من شوق فهمیدن و یاد گرفتن نه تنها کاهش نیافته بلکه زیادتر هم شده است
 و حتی شنیدم که ایشان علاقمند به یاد گیری دانش فیزیک بوده اند!

مولا علی علیه السلام جمله بسیار پر مغزی دراین رابطه می گویند:

هر ظرف به آنچه که در او نهاده شود؛ گنجایش آن تنگ می شود مگر ظرف علم که گنجایش آن بیشتر می شود!

نظرات 4 + ارسال نظر
شاهد سه‌شنبه 27 دی‌ماه سال 1390 ساعت 07:56 ق.ظ http://mkz61.parsiblog.com

سلام. کاش اقیانوس بودم ... یعنی فک کنم اقیانوس هستم ولی واسه خودم قایقی ساختم با دیواره های بلند که فقط اونها رو می بینم

سلام
مواظب باش دیوار های قایق را سوراخ نکنی تا بیرون را ببینی!
غرق میشی!!

فرید چهارشنبه 28 دی‌ماه سال 1390 ساعت 11:06 ق.ظ

بله محدودیت در خالق نیست این ظرف ما است که محدود است,این خیلی خوب است که آدم به تمام رفتارها و حرفهایی که دور و ورش اتفاق می افتد بیخیال نباشد؛چون ما در این جامعه زندگی کنیم و باید نسبت به همچی آگاهی داشته باشیم ,و در نهایت خودمان را اصلاح کنیم.

سلام
گفتم که! ظر ف ما محدود نیست!

فرهاد سیمین چهارشنبه 28 دی‌ماه سال 1390 ساعت 10:22 ب.ظ http://siminfar.persianblog.ir

سلام علیکم بجوامع السلام
البته این علم اقیانوس داشتن ولو به عمق یک سانتی مترنیاز به هوش هم دارد.
این یه بیت ناقص تقدیم به حاجی حسن کامل!

هوش و نوش و عیش و بازیگوشیم
میبری آنجا که باحق پوشیم

سلام
اللهم الفتح علینا ابواب معرفتک!

محمد پنج‌شنبه 11 دی‌ماه سال 1399 ساعت 09:36 ق.ظ

9 سال بعد
پسری 23 ساله این متن را می‌خوانَد و تمام آن نگاه هایی که بخاطر کنجکاوی هایش و اقیانوس های چند سانتی اش تحمل کرده را از ذهن می‌گذراند.
گویی بخش اول متن (از "ای کاش..." تا "مُخَت...") را از زندگی من نوشته باشند!
من هر کلمه ای که از کسی بشنوم که اطلاعاتی در مورد نداشته باشم احساس بسیار بدی دارم واسه همینم معمولا کروم من هفته ای یکبار نیاز به بسته شدن تب هاش داره و الا یک چهارم سرعت گوشیمو میگیره!
الانم یکساله رفتم پی تخصصی شدن در رشته ام اینم (نداشتن تخصص) همیشه یکی از دغدغه های ذهنیم بوده و الان داره حل میشه خداروشکر (اگه بخت یاری کنه و امسال دانشجوی دکتری بشم*_*).

عالی بود
با احترام

سلام
ان شاء الله موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد